jkkk jln pgkln 2013-2014

jkkk jln pgkln 2013-2014

Jkkk jalan pengkalan slide show

Your Slideshow Title Slideshow: Shafiqah’s trip from Pinang, Malaysia to Bukit Mertajam (near Butterworth) was created by TripAdvisor. See another Butterworth slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Rumah Terbuka Aidilfitri 2012

JKKK Movie 2012

Ahad, 3 Julai 2011

Blogger jadi senjata politik


Proksi pihak tertentu atau pandangan peribadi rakyat dalam isu politik Malaysia?


Era pascamodenisme merupakan era lambakan maklumat dan pelbagai informasi. Jika sebelum ini ilmu atau sebarang maklumat hanya boleh diperoleh melalui sumber yang terhad, tetapi hari ini, segalanya berada di hujung jari.

Antara medium yang menawarkan maklumat ialah blog yang antara tujuannya supaya ia dilawati dan pelawat dapat menikmati karya serta idea blogger selain ia menjana pendapatan tambahan.

Dalam membina satu-satu blog, tidak ada sebarang syarat atau kelulusan minimum dalam bidang tertentu; asal sahaja individu berkenaan mempunyai kemahiran untuk menulis dan menterjemah pandangan serta apa yang dirasainya, ia boleh dihasilkan.

Apabila kebebasan sebegini wujud dalam dunia Internet, sesiapa sahaja boleh boleh menggunakannya untuk pelbagai tujuan. Di negara ini, selain digunakan untuk menyuarakan pendapat peribadi, blog juga digunakan dalam politik sebagai ‘senjata’ sama ada untuk menyerang ataupun bertahan.

Sebelum Pilihan Raya Umum 2008, senjata ini digunakan dengan begitu berjaya oleh penyokong dan pemimpin pembangkang untuk menyerang Barisan Nasional (BN) sehingga berjaya mewujudkan tsunami politik. Selepas 2008, taktik itu digunakan pula oleh penyokong dan pemimpin BN untuk menyerang kembali pembangkang.

Kini timbul apa yang digelar blogger proBN dan propembangkang apabila masing-masing menggunakan blog sebagai ‘senjata’ dalam peperangan politik. Antara yang blogger politik popular hari ini, termasuk Papa Gomo, RBF, Parpukari, Rockybru, Tukar Tiub, Unspinners, Kitagempur dan ramai lagi.

Wartawan Sinar Harian RISWANDI RAZAK berpeluang menemui enam blogger yang mewakili BN dan pembangkang baru-baru ini. Namun atas sebab-sebab tertentu, identiti mereka tidak dapat didedahkan. Ikuti wawancara itu. 

Benarkah blogger mengenali antara satu sama lain kerana identiti mereka tidak didedahkan?
SHARPSHOOTER :: Ia bergantung kepada di mana tempat tinggal blogger tersebut. Sekiranya blogger tersebut tinggal di Pulau Pinang sebagai contoh, sudah pasti blogger senegeri itu lebih rapat dan kerap bertemu jika mahu dibandingkan dengan blogger yang tinggal jauh
dari Pulau Pinang.

RBF :: Ada yang rapat dan selalu berjumpa atau membincangkan isu semasa. Contohnya jika di Lembah Klang, blogger dalam satu kumpulan yang selalu berjumpa ialah, saya
sebagai Ruang Bicara Faizal (RBF), House PK, Gerakan Anti PKR, Info Corner, Papa Gomo dan beberapa orang lagi. Manakala di Pulau Pinang, mereka mempunyai kumpulan mereka tersendiri. Contohnya, Pisau, Minda Intelek Melayu, Media Permatang Pauh dan beberapa
orang lagi.

Di Perak mereka ada kumpulan sendiri pula, begitu juga di negeri-negeri lain. Sekiranya ada sebarang majlis atau forum, kebiasaan kami semua akan bertemu di majlis tersebut. Ada juga yang berhubung menerusi Internet sahaja kerana berada jauh atau tidak mahu dikenali.

Contohnya blogger Unspinners, sehingga kini saya dan rakan-rakan blogger tidak mengenali
siapa mereka, cuma kami difahamkan mereka ada empat orang dalam satu kumpulan.